액체 신경망을 활용한 니켈 원자재 가격 예측Forecasting Nickel Commodity Prices with Liquid Neural Networks
vol.31 iss.3 (2025) pp.24 언어모델 유해 답변 생성 방지를 위한 미세조정 방법론: 의미 기반 유연 가중치를 이용한 응답 선호 최적화A Novel LLM Fine-tuning Method for Mitigating Harmful Response Generation: Retrieval-aware Soft-weighted DPO
vol.31 iss.3 (2025) pp.17 블러 처리된 얼굴 이미지에 대한 성별 및 나이추정을 위한 엣지 어텐션 기반 잔차 신경망Edge Attention Residual Network for Gender and Age Estimation on Blurred Facial Images
vol.31 iss.3 (2025) pp.22 공공기술사업화를 위한 트랜스포머 기반특허-기업 매칭 모델 연구A Transformer-Based Patent–Company Matching Model for Public Technology Commercialization
vol.31 iss.3 (2025) pp.13 소비자의 정보 처리 과정을 반영한 리뷰 유용성 예측 방법론 개발A Methodology for Predicting Review Helpfulness by Reflecting Consumers’ Information Processing
vol.31 iss.3 (2025) pp.22 리뷰-제품 간 의미적 관련성에 기반한 리뷰 유용성 예측 모델 제안A Model for Predicting Review Helpfulness Based on Semantic Relevance Between Reviews and Products
vol.31 iss.3 (2025) pp.18 비서의 테크노스트레스가 직무스트레스에 미치는 영향: 조직지원과 상사지원의 조절효과The Effects of Secretaries’ Technostress on Job Stress: Moderating Roles of Organizational and Supervisor Support
vol.31 iss.3 (2025) pp.22 A Practical MCP×A2A Integration Framework for Interoperability in LLM-Based Autonomous Multi-Agent Systems
vol.31 iss.3 (2025) pp.30 의사결정 지원을 위한 인간 주도형 다중 에이전트 시스템Human-Guided Multi-Agent System for Decision Support
vol.31 iss.3 (2025) pp.19 CQA 플랫폼에서 유사 질문 탐색을 위한 하이브리드 임베딩 모델 제안Hybrid Embedding Model for Similar Question Retrieval in CQA Platforms
vol.31 iss.3 (2025) pp.20 SLLM을 활용한 RAG기술 기반의 교육기관 문서 질의응답 기법 활용 방안Small Language Model–Based RAG for Document Question Answering in Education
vol.31 iss.3 (2025) pp.15 프롬프트 엔지니어링과 파인튜닝을 활용한 대규모 언어 모델 기반 한국어 혐오 표현 다중 레이블 분류 연구Multi-Label Classification of Korean Hate Speech Leveraging LLMs with Prompt Engineering and Fine-Tuning
vol.31 iss.3 (2025) pp.22 인공지능(AI) 윤리 정책의 국가별 전략 비교: 텍스트마이닝을 중심으로A Comparative Study of AI Ethics Policies Across Countries: A Text Mining Approach
vol.31 iss.3 (2025) pp.24 Exploring Trends in Healthcare Open Source Software on GitHub: LLM-Based Topic Augmentation and Network Analysis
vol.31 iss.3 (2025) pp.20 자율제조 연구생태계 분석: 토픽모델링과 네트워크 분석을 통한 기술동향 파악Analysis of Autonomous Manufacturing Research Ecosystem: Technology Trend Identification through Topic Modeling and Network Analysis
vol.31 iss.3 (2025) pp.28 텍스트마이닝을 활용한 국내 스포츠 관련 키워드 추이 분석: COVID-19 팬데믹 전개 단계에 따른 변화를 중심으로Trend Analysis of Domestic Sports-Related Keywords Using Text Mining: Focusing on Changes During the COVID-19 Pandemic Phases
vol.31 iss.2 (2025) pp.18 쾌락적 구매 맥락에서의 극단적 리뷰 수용 메커니즘: 콘텐츠 특성과 정보 표현 방식의 상호작용 효과The Mechanism of Extreme Review Adoption in Hedonic Purchase Contexts: Interaction Effects of Content Characteristics and Information Presentation Formats
vol.31 iss.2 (2025) pp.21 eWOM의 시각 및 언어적 폭발성: 소비자 주의와 의사결정에 대한 이중 경로 영향Visual and Verbal Explosiveness in eWOM: Dual-Route Impacts on Consumer Attention and Decision-Making
vol.31 iss.2 (2025) pp.19 A Hybrid Hotel Recommendation Model Leveraging Textual Information to Support Customer Decision-Making
vol.31 iss.2 (2025) pp.23 BERTopic과 IPA 분석을 활용한오프라인 매장 고객 경험에 관한 연구Exploring Physical Store Customer Experience through BERTopic and Importance-Performance Analysis
vol.31 iss.2 (2025) pp.26 측면 기반 리뷰 분석 및 이중 그래프 오토인코더기반 추천 성능 향상에 관한 연구Enhancing Recommendation Performance via Aspect-Based Review Analysis and Dual Graph Autoencoder
vol.31 iss.2 (2025) pp.20 식품 안전관리 체계가 수입식품 위해도 예측에미치는 영향 비교 분석: 기계학습 접근법Evaluating the Impact of Food Safety Management Systems on the Predictability of Hazards in Imported Processed Foods Using Machine Learning
vol.31 iss.2 (2025) pp.19 사전학습 LLM 기반 다변량 시계열 예측 방법론A Multivariate Time Series Forecasting Methodology Based on Pre-trained LLM
vol.31 iss.2 (2025) pp.23 어떤 음원이 차트에 오래 머무르는가: 멜론 데이터를활용한 디지털 음원의 성공 요인 분석What Makes a Song Stay Longer on the Chart? Determinants of Digital Music Survival
vol.31 iss.2 (2025) pp.17 쌀농가의 AI 전환 수준 진단을 위한LLM 및 AHP 기반 평가모형 개발An LLM- and AHP-Based Evaluation Model for Diagnosing the AI Transformation Level of Rice Farms
vol.31 iss.2 (2025) pp.21 대출목적 정보의 텍스트 마이닝을 이용한 그래프 네트워크 기반의 개인신용평가모형Graph Neural Network-based Personal Credit Rating Prediction Using Loan Purpose Text Information
vol.31 iss.2 (2025) pp.19 토픽모델링과 텍스트 증강을 활용한한 일 생활체육 연구동향 분석Analysis of Research Trends in Sport for All in Korea and Japan Using Topic Modeling and Text Augmentation
vol.31 iss.2 (2025) pp.21 글로스 프리 수어 번역을 위한 다중 시각 단서 융합 모델 연구Multiple Visual Cue Fusion Network for Gloss-free Sign Language Translation
vol.31 iss.2 (2025) pp.18 On-Device AI를 위한 ResNet-9 기반경량 식물 잎 질병 분류 모델 개발Developing a Lightweight Plant Leaf Disease Classification Model Based on ResNet-9 for On-Device AI
vol.31 iss.2 (2025) pp.15 경량 사전학습 언어모델을 활용한BERT-CNN 기반 리뷰 유용성 예측Prediction of Review Helpfulness Using a Lightweight BERT-CNN Hybrid Mode
vol.31 iss.2 (2025) pp.15 게임의 첫인상이 인기도에 미치는 영향:인디 게임의 이미지적 특성을 중심으로The Impact of First Impression On Game’s Popularity: Focusing on the Image Characteristics of the Indie Game
vol.31 iss.1 (2025) pp.22 언어 모델을 활용한 하이브리드 추천 시스템Hybrid Recommendation System Using Language Models
vol.31 iss.1 (2025) pp.21 고객의 속성별 중요도를 반영한 속성 기반 감성 분석(ABSA)을 이용한 레스토랑 추천 시스템A Restaurant Recommender System Using Aspect-based Sentiment Analysis (ABSA) Reflecting Customer Aspect Importance
vol.31 iss.1 (2025) pp.26 제품의 전형성과 소비자 성향에 따른 친환경 표식의 차별적 효과 분석: 아이트래킹 기반 연구Differentiated Effects of Eco-labeling Based on Product Typicality and Consumer Orientation: An Eye-tracking Study
vol.31 iss.1 (2025) pp.22 E-Commerce 추천 시스템이 소비자의 상품 선택 행동에 미치는 차별적 영향 분석: 아이트래커를 통한 시각적 반응 분석Analyzing the Differential Effects of E-Commerce Recommendation Systems on Consumer Product Selection Behavior: Visual Response Analysis Using Eye-Tracking Technology
vol.31 iss.1 (2025) pp.22 A Study on the Application of Generative AI-based Image Generation System Customized for Enterprises
vol.31 iss.1 (2025) pp.11 Transformer-based Autoencoder와 FDD 손실 함수를 활용한 전류 센서의 비지도 학습 기반 이상 탐지Unsupervised Anomaly Detection of Current Sensors Using a Transformer-Based Autoencoder and FDD Loss Function
vol.31 iss.1 (2025) pp.17 순열 특성 중요도를 이용한 XGBoost 재원일수 예측모형Length of stay prediction model using permutation feature importance with XGBoost
vol.31 iss.1 (2025) pp.17 생성형 AI를 활용한 장애인의 Pain-point 해결 방안 제안: 기술-사례 매핑 접근법을 활용하여Proposing Solutions to Address Pain-points for Disabilities Using Gen AI: A Technology-Case Mapping Approach
vol.31 iss.1 (2025) pp.27 Beyond Text: Implementing Multimodal Large Language Model-Powered Multi-Agent Systems Using a No-Code Platform
vol.31 iss.1 (2025) pp.41 이미지 생성형AI 활용 교육의 기대감에 영향을 미치는 요인 연구: 정보격차 요인의 조절효과A Study on Factors Influencing Expectations for Education Utilizing Image-Generating AI: The Moderating Effect of the Digital Divide
vol.31 iss.1 (2025) pp.21 직무자율성과 이직의도와의 관계: 잡크래프팅의 조절 효과와 업무성과 및 직무만족의 매개효과에 대한 연구Relationship between Job Autonomy and Turnover Intention: Research on Moderating Effect of Job Crafting and Mediating Effects of Work Performance and Job Satisfaction
vol.31 iss.1 (2025) pp.22 옴니채널에서의 고객경험, 고객 만족와 재구매 의도에 미치는 쾌락적 동기와 개인화의 영향에 관한 연구 : 멀티그룹분석을 통한 옴니채널 리테일러 경영전략 제안A Study on the effect of Hedonistic Motivation, Personalization on Customer Experience, Customer Satisfaction and Repurchase Intention in Omnichannel : Omnichannel retailer management strategy proposal through multichannel analysis
vol.31 iss.1 (2025) pp.16 Aspect-Based Sentiment Classification Using KLUE-BERT with Advanced Embeddings and Graph Convolutional Networks
vol.31 iss.1 (2025) pp.15 멀티모달 딥러닝을 활용한 우주관광기업 소셜미디어 마케팅 효과 분석: Blue Origin 사례를 중심으로The Impact of Social Media Marketing on Consumer Engagement Using Multimodal Deep Learning: Focused on the Blue Origin Case
vol.31 iss.1 (2025) pp.16 멀티모달 학습과 딥러닝 기반 암호화폐 가격 등락 예측Predicting cryptocurrency price movement based on multimodal learning and deep learning
vol.31 iss.1 (2025) pp.13 딥러닝 기반의 기업 추천의도 예측: 한국과 미국 취업 플랫폼 데이터를 활용한 CNN-BiLSTM 분석Predicting Corporate Recommendation Intention Using Deep Learning: A CNN-BiLSTM Analysis of Job Platform Data from Korea and the US
vol.30 iss.4 (2024) pp.22 수입식품 위해 요소 예측 성능 고도화를 위한 RASFF 데이터 통합 모델An Integrated Model Utilizing RASFF Data to Enhance Hazard Prediction Accuracy for Imported Foods
vol.30 iss.4 (2024) pp.17 Does Diverse Information Enhance the Helpfulness of Online Reviews? A Diversity Perspective Based on Topic Modeling and Sentiment Analysis
vol.30 iss.4 (2024) pp.29 정형 데이터의 텍스트 변환을 통한 대규모 언어 모델 기반 데이터 증강 방법론Data Augmentation Using Large Language Models through Textualization of Structured Data
vol.30 iss.4 (2024) pp.25
vol.31 iss.3 (2025) pp.24 언어모델 유해 답변 생성 방지를 위한 미세조정 방법론: 의미 기반 유연 가중치를 이용한 응답 선호 최적화A Novel LLM Fine-tuning Method for Mitigating Harmful Response Generation: Retrieval-aware Soft-weighted DPO
vol.31 iss.3 (2025) pp.17 블러 처리된 얼굴 이미지에 대한 성별 및 나이추정을 위한 엣지 어텐션 기반 잔차 신경망Edge Attention Residual Network for Gender and Age Estimation on Blurred Facial Images
vol.31 iss.3 (2025) pp.22 공공기술사업화를 위한 트랜스포머 기반특허-기업 매칭 모델 연구A Transformer-Based Patent–Company Matching Model for Public Technology Commercialization
vol.31 iss.3 (2025) pp.13 소비자의 정보 처리 과정을 반영한 리뷰 유용성 예측 방법론 개발A Methodology for Predicting Review Helpfulness by Reflecting Consumers’ Information Processing
vol.31 iss.3 (2025) pp.22 리뷰-제품 간 의미적 관련성에 기반한 리뷰 유용성 예측 모델 제안A Model for Predicting Review Helpfulness Based on Semantic Relevance Between Reviews and Products
vol.31 iss.3 (2025) pp.18 비서의 테크노스트레스가 직무스트레스에 미치는 영향: 조직지원과 상사지원의 조절효과The Effects of Secretaries’ Technostress on Job Stress: Moderating Roles of Organizational and Supervisor Support
vol.31 iss.3 (2025) pp.22 A Practical MCP×A2A Integration Framework for Interoperability in LLM-Based Autonomous Multi-Agent Systems
vol.31 iss.3 (2025) pp.30 의사결정 지원을 위한 인간 주도형 다중 에이전트 시스템Human-Guided Multi-Agent System for Decision Support
vol.31 iss.3 (2025) pp.19 CQA 플랫폼에서 유사 질문 탐색을 위한 하이브리드 임베딩 모델 제안Hybrid Embedding Model for Similar Question Retrieval in CQA Platforms
vol.31 iss.3 (2025) pp.20 SLLM을 활용한 RAG기술 기반의 교육기관 문서 질의응답 기법 활용 방안Small Language Model–Based RAG for Document Question Answering in Education
vol.31 iss.3 (2025) pp.15 프롬프트 엔지니어링과 파인튜닝을 활용한 대규모 언어 모델 기반 한국어 혐오 표현 다중 레이블 분류 연구Multi-Label Classification of Korean Hate Speech Leveraging LLMs with Prompt Engineering and Fine-Tuning
vol.31 iss.3 (2025) pp.22 인공지능(AI) 윤리 정책의 국가별 전략 비교: 텍스트마이닝을 중심으로A Comparative Study of AI Ethics Policies Across Countries: A Text Mining Approach
vol.31 iss.3 (2025) pp.24 Exploring Trends in Healthcare Open Source Software on GitHub: LLM-Based Topic Augmentation and Network Analysis
vol.31 iss.3 (2025) pp.20 자율제조 연구생태계 분석: 토픽모델링과 네트워크 분석을 통한 기술동향 파악Analysis of Autonomous Manufacturing Research Ecosystem: Technology Trend Identification through Topic Modeling and Network Analysis
vol.31 iss.3 (2025) pp.28 텍스트마이닝을 활용한 국내 스포츠 관련 키워드 추이 분석: COVID-19 팬데믹 전개 단계에 따른 변화를 중심으로Trend Analysis of Domestic Sports-Related Keywords Using Text Mining: Focusing on Changes During the COVID-19 Pandemic Phases
vol.31 iss.2 (2025) pp.18 쾌락적 구매 맥락에서의 극단적 리뷰 수용 메커니즘: 콘텐츠 특성과 정보 표현 방식의 상호작용 효과The Mechanism of Extreme Review Adoption in Hedonic Purchase Contexts: Interaction Effects of Content Characteristics and Information Presentation Formats
vol.31 iss.2 (2025) pp.21 eWOM의 시각 및 언어적 폭발성: 소비자 주의와 의사결정에 대한 이중 경로 영향Visual and Verbal Explosiveness in eWOM: Dual-Route Impacts on Consumer Attention and Decision-Making
vol.31 iss.2 (2025) pp.19 A Hybrid Hotel Recommendation Model Leveraging Textual Information to Support Customer Decision-Making
vol.31 iss.2 (2025) pp.23 BERTopic과 IPA 분석을 활용한오프라인 매장 고객 경험에 관한 연구Exploring Physical Store Customer Experience through BERTopic and Importance-Performance Analysis
vol.31 iss.2 (2025) pp.26 측면 기반 리뷰 분석 및 이중 그래프 오토인코더기반 추천 성능 향상에 관한 연구Enhancing Recommendation Performance via Aspect-Based Review Analysis and Dual Graph Autoencoder
vol.31 iss.2 (2025) pp.20 식품 안전관리 체계가 수입식품 위해도 예측에미치는 영향 비교 분석: 기계학습 접근법Evaluating the Impact of Food Safety Management Systems on the Predictability of Hazards in Imported Processed Foods Using Machine Learning
vol.31 iss.2 (2025) pp.19 사전학습 LLM 기반 다변량 시계열 예측 방법론A Multivariate Time Series Forecasting Methodology Based on Pre-trained LLM
vol.31 iss.2 (2025) pp.23 어떤 음원이 차트에 오래 머무르는가: 멜론 데이터를활용한 디지털 음원의 성공 요인 분석What Makes a Song Stay Longer on the Chart? Determinants of Digital Music Survival
vol.31 iss.2 (2025) pp.17 쌀농가의 AI 전환 수준 진단을 위한LLM 및 AHP 기반 평가모형 개발An LLM- and AHP-Based Evaluation Model for Diagnosing the AI Transformation Level of Rice Farms
vol.31 iss.2 (2025) pp.21 대출목적 정보의 텍스트 마이닝을 이용한 그래프 네트워크 기반의 개인신용평가모형Graph Neural Network-based Personal Credit Rating Prediction Using Loan Purpose Text Information
vol.31 iss.2 (2025) pp.19 토픽모델링과 텍스트 증강을 활용한한 일 생활체육 연구동향 분석Analysis of Research Trends in Sport for All in Korea and Japan Using Topic Modeling and Text Augmentation
vol.31 iss.2 (2025) pp.21 글로스 프리 수어 번역을 위한 다중 시각 단서 융합 모델 연구Multiple Visual Cue Fusion Network for Gloss-free Sign Language Translation
vol.31 iss.2 (2025) pp.18 On-Device AI를 위한 ResNet-9 기반경량 식물 잎 질병 분류 모델 개발Developing a Lightweight Plant Leaf Disease Classification Model Based on ResNet-9 for On-Device AI
vol.31 iss.2 (2025) pp.15 경량 사전학습 언어모델을 활용한BERT-CNN 기반 리뷰 유용성 예측Prediction of Review Helpfulness Using a Lightweight BERT-CNN Hybrid Mode
vol.31 iss.2 (2025) pp.15 게임의 첫인상이 인기도에 미치는 영향:인디 게임의 이미지적 특성을 중심으로The Impact of First Impression On Game’s Popularity: Focusing on the Image Characteristics of the Indie Game
vol.31 iss.1 (2025) pp.22 언어 모델을 활용한 하이브리드 추천 시스템Hybrid Recommendation System Using Language Models
vol.31 iss.1 (2025) pp.21 고객의 속성별 중요도를 반영한 속성 기반 감성 분석(ABSA)을 이용한 레스토랑 추천 시스템A Restaurant Recommender System Using Aspect-based Sentiment Analysis (ABSA) Reflecting Customer Aspect Importance
vol.31 iss.1 (2025) pp.26 제품의 전형성과 소비자 성향에 따른 친환경 표식의 차별적 효과 분석: 아이트래킹 기반 연구Differentiated Effects of Eco-labeling Based on Product Typicality and Consumer Orientation: An Eye-tracking Study
vol.31 iss.1 (2025) pp.22 E-Commerce 추천 시스템이 소비자의 상품 선택 행동에 미치는 차별적 영향 분석: 아이트래커를 통한 시각적 반응 분석Analyzing the Differential Effects of E-Commerce Recommendation Systems on Consumer Product Selection Behavior: Visual Response Analysis Using Eye-Tracking Technology
vol.31 iss.1 (2025) pp.22 A Study on the Application of Generative AI-based Image Generation System Customized for Enterprises
vol.31 iss.1 (2025) pp.11 Transformer-based Autoencoder와 FDD 손실 함수를 활용한 전류 센서의 비지도 학습 기반 이상 탐지Unsupervised Anomaly Detection of Current Sensors Using a Transformer-Based Autoencoder and FDD Loss Function
vol.31 iss.1 (2025) pp.17 순열 특성 중요도를 이용한 XGBoost 재원일수 예측모형Length of stay prediction model using permutation feature importance with XGBoost
vol.31 iss.1 (2025) pp.17 생성형 AI를 활용한 장애인의 Pain-point 해결 방안 제안: 기술-사례 매핑 접근법을 활용하여Proposing Solutions to Address Pain-points for Disabilities Using Gen AI: A Technology-Case Mapping Approach
vol.31 iss.1 (2025) pp.27 Beyond Text: Implementing Multimodal Large Language Model-Powered Multi-Agent Systems Using a No-Code Platform
vol.31 iss.1 (2025) pp.41 이미지 생성형AI 활용 교육의 기대감에 영향을 미치는 요인 연구: 정보격차 요인의 조절효과A Study on Factors Influencing Expectations for Education Utilizing Image-Generating AI: The Moderating Effect of the Digital Divide
vol.31 iss.1 (2025) pp.21 직무자율성과 이직의도와의 관계: 잡크래프팅의 조절 효과와 업무성과 및 직무만족의 매개효과에 대한 연구Relationship between Job Autonomy and Turnover Intention: Research on Moderating Effect of Job Crafting and Mediating Effects of Work Performance and Job Satisfaction
vol.31 iss.1 (2025) pp.22 옴니채널에서의 고객경험, 고객 만족와 재구매 의도에 미치는 쾌락적 동기와 개인화의 영향에 관한 연구 : 멀티그룹분석을 통한 옴니채널 리테일러 경영전략 제안A Study on the effect of Hedonistic Motivation, Personalization on Customer Experience, Customer Satisfaction and Repurchase Intention in Omnichannel : Omnichannel retailer management strategy proposal through multichannel analysis
vol.31 iss.1 (2025) pp.16 Aspect-Based Sentiment Classification Using KLUE-BERT with Advanced Embeddings and Graph Convolutional Networks
vol.31 iss.1 (2025) pp.15 멀티모달 딥러닝을 활용한 우주관광기업 소셜미디어 마케팅 효과 분석: Blue Origin 사례를 중심으로The Impact of Social Media Marketing on Consumer Engagement Using Multimodal Deep Learning: Focused on the Blue Origin Case
vol.31 iss.1 (2025) pp.16 멀티모달 학습과 딥러닝 기반 암호화폐 가격 등락 예측Predicting cryptocurrency price movement based on multimodal learning and deep learning
vol.31 iss.1 (2025) pp.13 딥러닝 기반의 기업 추천의도 예측: 한국과 미국 취업 플랫폼 데이터를 활용한 CNN-BiLSTM 분석Predicting Corporate Recommendation Intention Using Deep Learning: A CNN-BiLSTM Analysis of Job Platform Data from Korea and the US
vol.30 iss.4 (2024) pp.22 수입식품 위해 요소 예측 성능 고도화를 위한 RASFF 데이터 통합 모델An Integrated Model Utilizing RASFF Data to Enhance Hazard Prediction Accuracy for Imported Foods
vol.30 iss.4 (2024) pp.17 Does Diverse Information Enhance the Helpfulness of Online Reviews? A Diversity Perspective Based on Topic Modeling and Sentiment Analysis
vol.30 iss.4 (2024) pp.29 정형 데이터의 텍스트 변환을 통한 대규모 언어 모델 기반 데이터 증강 방법론Data Augmentation Using Large Language Models through Textualization of Structured Data
vol.30 iss.4 (2024) pp.25