기업간 상생 협력을 통한 고품질 프리미엄 제품의 탄생: (주)오뚜기의 계절 한정판 라면 ‘죽장연 빠개장면’ 사례Unveiling a Premium Product Created in Collaboration with a Local Company: A Case Study of OTOKI’s Seasonal Limited Edition Ramen ‘죽장연 빠개장면’
개인로스터리 매장의 서비스품질과 물리적환경이 고객신뢰를 통해 구매의도에 미치는 영향연구: 가격공정성의 조절효과A Study on the Effects of Service Quality and Physical Environment of a Private Roastery Store on Purchase Intention through Customer Trust: Moderating Effect of Price Fairness
10.03이 10보다 여성적인 숫자로 느껴지는가? 정밀성 수준에 따른 한국 소비자의 숫자-성별 지각 연구Does 10.03 Feel More Feminine than 10? The Effect of Numerical Precision on Gendered Perceptions among Korean Consumers
음식점의 업소용 밀키트 사용에 대한 중국 소비자의 지각된 품질, 감정반응과 행동의도 간의 관계: S-O-R 모델을 중심으로Chinese Consumers’ Perceived Quality, Emotional Response, and Behavioral Intentions of Meal Kit Use at Restaurants: Application of S-O-R model
선택 갈등에서 동등 속성 추가가 선호 이행에 미치는 효과: 선택 정당화를 중심으로The Effect of Adding Common Attribute on Preference Reversal in Choice Conflict: Focusing on Choice Justification
비전통적 럭셔리 소비 행동 탐구 연구: 한․미 소비자의 비교문화적 분석Unconventional Luxury as Planned Behavior: A Cross-Cultural Comparison between Korean and U.S. Consumers
근거이론을 기반 K-POP 팬덤 문화와 음반 사재기에 대한 탐구Exploration of K-POP Fandom Culture and Album Hoarding Based on Grounded Theory
현재 vs. 미래 시간 문구를 사용한 마감기한의 영향: 소비자에게 유리한 마감기한 길이의 조절 효과The Influence of Present vs. Future Time Framing in Deadlines: The Moderating Role of Favorable Deadline Length
웨이팅의 이동 관점이 기다림 수용 정도에 미치는 효과The Effect of Movement Perspectives in Waiting on the Acceptability of Waiting
은퇴기준에 따른 소비변화 효과 분석: 은퇴-소비퍼즐을 중심으로Retirement Criteria and Consumption Changes: Focusing on the Retirement-Consumption Puzzle
더 높이, 더 멀리: 소비자의 상위 해석수준이 미니멀 디자인 제품 선호와 지불의향 가격에 미치는 영향Reaching Higher and Further: How High Construal Level Influences Preference and WTP for Minimalist Product Designs
서비스 로봇의 비인간적 외형의 효과: 당혹 및 비당혹 제품 비교를 중심으로The Effects of Non-Humanlike Service Robots: A Comparison of Embarrassing and Non-Embarrassing Product Contexts
브랜드 유형(명품 vs. 중저가)과 고객-직원과의 물리적 근접성(가까움 vs.멂)이 서비스 만족도에 미치는 영향The Effect of Brand Type (Luxury vs. Mid-Range) and Physical Distance between Customer and Service Employee (Closeness vs. Detachment) on Service Satisfaction
스마트가전에 대한 지각된 혜택, 위험, 사용만족도와 소비자 혁신성의 조절효과에 관한 연구How Perceived Benefits, Risks, and Consumer Innovativeness Affect Consumer Satisfaction with Smart Appliances?
사내직원 인플루언서와 소속집단 간 이미지 부조화에 따른 소비자 반응Consumer Responses to Image Incongruity Between Employee Influencers and Their Affiliated Group
주인의식이 친환경 행동에 미치는 효과와 심리적 주인의식의 형성에 영향을 미치는 요인에 관한 연구The Impact of Psychological Ownership on Pro-environmental Behavioral Intentions and Factors Influencing the Psychological Ownership
중국 이커머스 플랫폼의 챗봇 서비스 이용에 대한 연구: 소비가치, 기술준비도와 확장된 기술수용모델 중심으로A Study on the Use of Chatbot Services on Chinese E-commerce Platforms: Focusing on Consumption Value, Technology Readiness and E-TAM
공적 자의식과 사회적 지배지향이 서비스 직원에 대한 소비자 공격성에 미치는 영향The Effect of Public Self-Consciousness and Social Dominance Orientation on Customer Aggression Toward Service Employees
돈이 행복에 미치는 영향: 연령대별 소득, 순자산, 부채를 중심으로The Effects of Money on Happiness: How Income, Net Worth and Debt Affect Happiness by Age Groups
사회적 혼잡성과 체화된 온도가 소비자의 쇼핑만족도에 미치는 영향The Effect of Social Crowding on Consumers’ Shopping Satisfaction: The Moderating Role of Embodied Temperature
금융소비자의 암호자산에 대한 인식과 투자의사결정과정에 관한 연구 - 심층면접 자료를 바탕으로A Study on Financial Consumers’ Perceptions of Crypto Assets and Their Investment Decision-Making Process - Based on In-depth Interview Data
청소년 소비자의 소셜형 메타버스 플랫폼 콘텐츠 구매 의도에 관한 연구A study on Adolescent Consumers’ Social Metaverse Platform Usage Behavior and Content Purchase Intention
금융역량 구성요소에 근거한 소비자유형화와 영향요인 분석Consumer Classification Based on the Components of Financial Competencies
세계주의 소비자 지향성이 글로벌브랜드 옹호에 미치는 영향: 지속가능경영성의 조절효과를 중심으로The Effect of Cosmopolitan Consumer Orientation on Global Brand Advocacy: Focusing on the Moderating Effect of Perceived Sustainability Management/ESG
가계부채 규제가 금융 안정성과 소득분배에 미치는 영향The Impact of Household Debt Regulation on Financial Stability and Income Distribution
텍스트 마이닝을 활용한 금융소비자의 네이버 지식iN 내 보험상품 정보 탐색 연구Examining Consumers’ Information Search on Insurance Products in NAVER Q&A Platform using Text Mining
못난이 식품(ugly food)에 대한 다른 시점 점화가 구매의도에 미치는 효과The Effect of Temporal Priming on Purchase Intention for Ugly Food
얕지만 넓게, 또는 깊지만 좁게: 기부의 대의 유형이 기부금 할당 전략 선호도 차이에 영향을 미치나요?Shallow but Wide, or Deep but Narrow: Does the Type of Donation Causes Impact the Donation Allocation Strategy’ Preference?
소비자들의 미니멀리즘 추구 성향이 제품처분의도에 미치는 영향The Effect of Minimalism Pursuit on Product Disposal Intention
플랫폼 기반 P2P 재분배 협력소비에서 판매자 행동의 영향변수: 협력소비 맥락의 소비가치를 중심으로Influencing Variables of Seller's Behavior in Platform-Based Peer-to-Peer Redistribution Collaborative Consumption: Focusing on Consumption Value in the Context of Collaborative Consumption
시간 프레임과 공간적 거리가 소비자의 유통기한 임박 상품 구매의도에 미치는 영향: 유통기한과 원산지 정보를 중심으로The Effect of Time Frame and Spatial Distance on Consumer Intention to Purchase a Near-Expiry Product: Focusing on the Expiration Date and Country of Origin
한국 대중음악 시장에서의 흥행요인에 대한 탐색적 연구: 발매 계절과 음악 내적 요인의 상호작용 효과를 중심으로An Exploratory Study of the Determinants of Digital Music Performance: Interaction Effect of Release Season and Intrinsic Attributes
경험 및 물질 우위의 존재: 암묵적 자기 믿음과 경험 대 물질 구매의 상호작용이 행복에 미치는 영향에 관한 연구The Presence of Experiential and Material Advantage: A Study on the Interaction Between Implicit Self-theory and Experiential Versus Material Purchases on Happiness
위치정보가 판매자에 대한 신뢰에 미치는 영향: 개인간 중고거래 플랫폼 판매자-구매자간 지리적 근접성을 중심으로The Impact of Location Information on Consumer Trust in Sellers: Focusing on the Geographic Proximity of Hyper-Local C2C Platform Users
메타버스의 5대 고객경험이 고객충성도에 미치는 영향: 현존감과 메타버스 인게이지먼트의 매개효과The Effects of Five Dimensions of Customer Experience on Customer Loyalty in the Metaverse: Mediating Roles of Sense of Presence and Metaverse Engagement
돈에 대한 태도 관련 국내외 연구동향 분석: 2010-2023Analysis of Domestic and International Research Trends Related to Attitudes Toward Money: 2010-2023
대기시간이 서비스 만족에 미치는 영향에 있어서의 기대의 매개효과The Mediating Role of Service Expectation in the Influence of Waiting Time on Service Satisfaction
쇼핑채널의 특성이 구매 후 인지부조화에 미치는 영향: 모바일 라이브커머스와 모바일 종합쇼핑몰과의 비교를 중심으로The Impact of Live Commerce Characteristics on Consumer’s Post-Purchase Cognitive Dissonance
가상 인간, 광고모델로 효과적일까?: 정보원천에 대한 평가와 소비자 반응 비교Are Virtual Humans as Effective as Real Humans in Advertising?: A Comparative Study on the Evaluation of Information Sources and Consumer Responses
서비스 실패 상황에서 챗봇의 의인화가 고객 분노와 사과수용의도에 미치는 영향The Impact of Chatbot Anthropomorphism on Apology Acceptance Intention through Customer Anger
여성 모델의 눈매 각도가 인상형성 및 소비자태도에 미치는 영향: 강아지상과 고양이상에 대한 20대 소비자의 반응을 중심으로The Influence of Female Models’ Eye Angle on Impression Formation and Consumer Attitudes: Focused on the Responses of 20s Consumers to Dog-Like and Cat-Like Eye Shape
온라인 쿠폰 효과: 할인 vs. 증정 쿠폰The Impact of Online Coupons: Price vs. Non Price Coupons
보증인의 패션 스타일이 소비자 판단에 미치는 영향: 구조화 욕구와 기업 유형의 조절 효과Fashion Tells Us Everything: The Effects of Product Endorsers’ Fashion on Consumer Judgment
중국소비자의 피트니스 애플리케이션에 대한 만족도 및 충성도에 관한 연구: 지각된 혜택, 희생, 이용자 특성을 중심으로A Study on Chinese Consumers’ Satisfaction and Loyalty for Fitness Application: Focusing on Perceived Benefits, Sacrifices and User Characteristics
인플루언서의 부도덕적 행동이 브랜드 평가에 미치는 효과와 문화적 영향Containing the Damage: Influencer Transgression, Attribution, Brand Evaluation, and the Role of Culture
메타버스 소비자 가치와 브랜드 태도 연구: 브랜드 사랑과 관여도의 다중매개효과를 중심으로A Metaverse Study of Consumer Values and Brand Attitudes: Focusing on the Multimodal Effects of Brand love and Involvement
커뮤니티 특성과 주거 이동성의 상호작용이 개인정보 공개 의향에 미치는 영향에 관한 연구: 지각된 유사성 및 소속감의 매개효과를 중심으로Interactive Effects of Community Types and Residential Mobility on the Willingness to Share Personal Information: Focusing on the Indirect Effects Via Perception of Similarity and Feelings of Attachment to the Communities
관계 발전 동기가 선물 구매 시 행동적 비용에 미치는 영향: 수혜자 지향성의 매개 및 연령의 조절 효과How Motivation to Develop Relationships Affects Behavioral Costs in Gift Purchasing: The Mediating Role of Recipient Orientation and the Moderating Role of Age
현대 소비자의 소비생활 결핍에 대한 질적 연구: 다차원 빈곤의 개념과 하위차원을 중심으로A Qualitative Study on Deprivation of Consumption Life: Focusing on a Concept and Subdimensions of Multidimensional Poverty
알뜰폰으로의 전환 의도에 관한 연구: PPM모형을 중심으로A Study on Switching Intention to MVNO(Mobile Virtual Network Operators): Applying PPM(Push-Pull-Mooring) Model