디지털 게임기반학습에서 학습자 행동 시퀀스 유형에 따른 중도이탈 생존 분석Survival Analysis of Dropout in Digital Game-based Learning By Learner Behavior Sequence Types
vol.31 iss.5 (2025) pp.30
온라인 강좌의 LMS 로그 데이터를 활용한 기계학습 기반 학업성취도 예측 변수 탐색Exploring predictors for academic achievement using machine learning on LMS log data from the online course
vol.31 iss.5 (2025) pp.28
기계학습 회귀모델을 적용한 대학생의 집단창의성 예측변수 탐색Exploring predictors of group creativity among college students using machine learning regression models
vol.31 iss.5 (2025) pp.24
블렌디드 러닝에서 학습데이터 활용의 실제와 도전 과제Practices and challenges of learning data in blended learning
vol.31 iss.5 (2025) pp.29
교수학습개선을 위한 수업분석 대시보드 시스템 설계원리 개발Developing design principles for a teaching analytics dashboard system to improve teaching and learning
vol.31 iss.5 (2025) pp.31
온라인 동영상 학습에서 오프태스크 행동 유형화: 학습정서와의 관련성을 중심으로Typology of off-task behaviors in online video-based learning: Focusing on the relationship with learning emotions
vol.31 iss.5 (2025) pp.24
생성형 AI 활용에 따른 음악․미술교육의 윤리적 쟁점과 실천 전략Ethical issues and practical strategies in music and visual arts education using Generative AI
vol.31 iss.5 (2025) pp.23
온라인 동영상 강의에서 행동 기반 모니터링 프로그램의 교육적 효과 및 행동 지표별 작동 양상 분석Evaluating the educational effectiveness and operating mechanisms of a behavior-based monitoring program in online video lectures
vol.31 iss.5 (2025) pp.24
교육 요구 분석에 기초한 AIDT 활용 역량 강화 예비교원 교육 방안 탐색A needs analysis for developing a pre-service teacher education program to enhance competency in AI digital textbook utilization
vol.31 iss.5 (2025) pp.29
AI 윤리 교육을 위한 대화형 게임 설계: 집단 의사결정을 통한 윤리 담화 지원Designing a dialogue-game for AI ethics education: Supporting ethical discourse through collective decision-making
vol.31 iss.5 (2025) pp.28
교장의 디지털 리터러시 증진을 위한 교육 프로그램 개발Development of an educational program to promote digital literacy of principals
vol.31 iss.5 (2025) pp.20
이미지 생성형 인공지능(GAI)을 활용한 디지털 스토리텔링 기반 수업에서 시각적 디지털 포스터 제작 팀 활동이 학습자의 창의력 및 사고력에 미치는 영향In a digital storytelling-based class using image-generating artificial intelligence(GAI), visual digital poster production team activities Influence on Learners’ Creativity and Thinking Skills
vol.31 iss.5 (2025) pp.44
중학생 미디어 리터러시 측정도구 개발Development and validation of a media literacy measurement tool for middle school students
vol.31 iss.5 (2025) pp.25
대학 교수자의 평생 학습 참여 동기와 교수법 혁신 간의 관계: 혁신 교수법 인식의 조절효과를 중심으로Lifelong Learning Motivation and Instructional Innovation among University Faculty: The Moderating Role of Perceived Innovative Teaching
vol.31 iss.5 (2025) pp.28
비실시간 토론 기반 온라인 학습환경에서 학습몰입에 영향을 미치는 요인 분석A Study on the factors influencing learning engagement in asynchronous discussion-based online learning environments
vol.31 iss.5 (2025) pp.22
교사의 AI 교육 플랫폼 수용 의도 분석: 기술준비수용모델(TRAM)의 적용과 교수학습 단계별 비교Teachers’ acceptance of AI-based educational platforms: Applying the technology readiness and acceptance model(TRAM) and comparing across teaching-learning phases
vol.31 iss.5 (2025) pp.23
교사-AI 협력(TAC) 연구 동향에 대한 주제범위 문헌 고찰Research trends in Teacher-AI Collaboration: A scoping review
vol.31 iss.5 (2025) pp.24
가상현실 기반 영어학습에서 자막 제공이 학습자의 학습몰입, 인지부하, 학습성취에 미치는 영향Effects of subtitles on flow, cognitive load, and learning achievement in virtual reality-based EFL learning
vol.31 iss.5 (2025) pp.20
사회적 주석 기반 디지털 교재 플랫폼에 대한 대학생의 상호작용성과 유희성이 지속사용의도에 미치는 영향The impact of interactivity and playfulness on pre-service teachers’ continuance intention toward social annotation-based digital learning material platforms in higher education
vol.31 iss.4 (2025) pp.31
SW 교양교육을 수강한 대학생의 ChatGPT 활용 경험 및 인식에 관한 연구: 양가성(ambivalence)을 중심으로A study on experience and perceptions of the use of ChatGPT in college students attending software general education course: Based on ambivalence
vol.31 iss.4 (2025) pp.22
교원의 업무부담 경감을 위한 LMM(Large Multimodal Model) 활용 방안 탐색 연구Application strategies of large multimodal models (LMMs) to alleviate teachers’ workload
vol.31 iss.4 (2025) pp.28
학교장 디지털 리더십 역량 모형 개발Development of a digital leadership competency model for school principals
vol.31 iss.4 (2025) pp.27
ICAP 프레임워크를 통한 토론 준비 학습: 사전 자기주도학습이 토론 학습에 미치는 효과Rethinking preparatory learning for discussion through the ICAP framework: Effects of preparatory self-study on discussion-based learning
vol.31 iss.4 (2025) pp.18
디지털휴먼 기반 AI튜터 앱 개발 및 사용자 경험 평가Development and user experience evaluation of a mobile application for digital-human AI tutors
vol.31 iss.4 (2025) pp.28
SCDP 제안을 위한 디지털 리터러시 교육과 전통 문해력 교육 비교: 아동의 학습 경험과 정서적 안정에 미치는 영향A Comparative study of digital literacy and traditional literacy education for proposing SCDP: Effects on children’s learning experiences and emotional well-being
vol.31 iss.4 (2025) pp.22
생성형 AI시대 대학생의 AI 윤리 교육 요구도 분석: Borich 모형과 Locus for Focus 분석 적용AI ethics education needs assessment for university students in the generative AI era: Applying the borich model and locus for focus analysis
vol.31 iss.4 (2025) pp.18
논술형 평가 전문성 강화를 위한 AI 자동채점 기반 평가자 협의 모델 개발: 교사-AI 협업을 중심으로Calibrating human and machine: Developing an AI-assisted rater discussion model for automated writing evaluation(AWE)
vol.31 iss.4 (2025) pp.33
AI 디지털 교과서 도입에 대한 공적 담론 분석: 학술 논문과 뉴스 기사를 중심으로An analysis of public discourse on the adoption of AI digital textbooks: Focusing on academic papers and news articles
vol.31 iss.4 (2025) pp.23
디지털 전환 시대 공교육 학습데이터 표준화의 쟁점Challenges of learning data standardization for public education in the digital age
vol.31 iss.4 (2025) pp.30
부모의 미디어 리터러시가 유아의 미디어 자기 조절력에 미치는 영향: 부모 미디어 중재의 매개효과The influence of parental media literacy on young children’s media self-regulation: The mediating role of parental media intervention
vol.31 iss.4 (2025) pp.21
장애유아 대상 VR/AR 중재 연구 동향 분석: 기술 기반 중재 설계 특성을 중심으로A review of VR/AR interventions studies for children aged 3-7 with disabilities: Focusing on technology-driven design characteristics
vol.31 iss.4 (2025) pp.32
텍스트마이닝을 활용한 전공경력 수준에 따른 챗GPT 활용 수업 경험 분석: 전문대학 1학년과 4학년(전공심화)을 중심으로A Text mining analysis of ChatGPT-based learning experiences by level of major-related experience: Focusing on first-year and fourth-year (advanced track) students in a junior college
vol.31 iss.4 (2025) pp.35
국내 학교 미디어 리터러시 교육 프로그램에 관한 주제범위 문헌고찰A scoping review of school-based media literacy education programs in South Korea
vol.31 iss.4 (2025) pp.27
학습자의 메타주의 지원을 위한 AI 시스템 프로토타입 개발Development of an AI system prototype to support learners’ meta-attention
vol.31 iss.4 (2025) pp.31
내재적 동기 향상을 위한 수학 학습용 게임 개발Development of a mathematics educational game to enhance students’ intrinsic motivation
vol.31 iss.4 (2025) pp.27
초등학생의 사회정서역량 지원을 위한 애플리케이션 프로토타입 개발Development of an application prototype for supporting social and emotional competence in elementary school students
vol.31 iss.4 (2025) pp.24
초등학생을 위한 다중감각 활용 온라인 수업 설계원리 개발 및 효과성 연구Developing and evaluating design principles for multisensory online learning in elementary education
vol.31 iss.4 (2025) pp.34
디지털 스토리텔링 기반 수업에서 이미지 생성형 AI 도구를 활용한 시각적 디지털 포스터 제작 협력학습 활동이 학습자의 창의력 및 사고력에 미치는 영향The effects of AI tool utilization on learners’ creativity and thinking skills in collaborative learning activities for visual digital poster creation based on digital storytelling
vol.31 iss.4 (2025) pp.38
대학교 강사의 평생 학습 참여 동기와 교수법 혁신 간의 관계: 혁신 교수법 인식의 조절효과를 중심으로Lifelong learning motivation and instructional innovation among university faculty: The moderating role of perceived innovative teaching
vol.31 iss.4 (2025) pp.23
비구조화된 문제 해결 과정에서 스캐폴딩 제공 생성형 AI 챗봇 개발Development of a generative AI chatbot to support ill-structured problem-solving through scaffolding
vol.31 iss.4 (2025) pp.27
대학생의 과제 구조화 수준과 과제 해결 단계에 따른 ChatGPT 활용 방식 분석Patterns of ChatGPT use among undergraduate students by assignment structure and problem-solving stage
vol.31 iss.4 (2025) pp.31
수업 실연 영상에 대한 인간 교사와 AI의 평가 일치도 연구Human-AI interrater reliability in the evaluation of teaching demonstration videos
vol.31 iss.4 (2025) pp.21
대학 팀 프로젝트에서 학습자 어려움과 AI 지원 가능성 탐색: H대학 사례를 중심으로Exploring learner challenges and opportunities for AI-driven support in team projects: A case study at H university
vol.31 iss.4 (2025) pp.25
페르소나 기반 ChatGPT와의 논변적 상호작용이 논증적 글쓰기, 관용적 태도, 학습 몰입에 미치는 영향The impact of argumentative interaction with persona-based ChatGPT on argumentative writing, tolerant attitude, and learning engagement
vol.31 iss.4 (2025) pp.34
생성형 AI 챗봇 활용 맞춤형 학습 지원 대규모 온라인 수업 설계Instructional design for MOOC supporting personalized learning using Gen-AI chatbot
vol.31 iss.4 (2025) pp.24
텍스트 키워드 추출에서 LLM은 인간을 대체할 수 있는가?: 수동 방식과의 유사도 비교를 중심으로Can LLMs replace human efforts in keyword extraction?: A study focusing on similarity comparison with manual methods
vol.31 iss.3 (2025) pp.21
국악 교육전공 예비교사의 AI 윤리에 대한 관점과 교육적 과제Perspectives on AI ethics and educational challenges among pre-service teachers majoring in korean traditional music education
vol.31 iss.3 (2025) pp.21
학습분석 기반 공학 계열 편입생의 학업 성취 변화 및 영향 요인 분석An analysis of academic achievement changes and influencing factors among engineering transfer students using learning analytics
vol.31 iss.3 (2025) pp.18
초등학교 3학년 학생들의 초기 테크놀로지 수용에 영향을 미치는 요인에 관한 질적 연구Qualitative study on the factors influencing early technology acceptance among third-grade elementary school students
vol.31 iss.3 (2025) pp.25
대학생을 위한 AI 융합 진로교육 프로그램 개발 및 적용Design and Implementation of an AI-Integrated Career Development Program for College Students
vol.31 iss.3 (2025) pp.28